Tuesday, 7 December 2010

Selulit - cara menghalang kahadirannya


Saya pasti ramai yang tahu macam mana rupa selulit.  Kulit yang berkedut-kedut seperti di gambar diatas ni tak cantik, betul tak??

Selulit menyerang tidak mengira bangsa, umur, jantina, gemuk atau kurus. Ia biasanya ada di bahagian-bahagian tubuh badan seperti di peha, perut, pinggul dan bawah lengan.  Biasanya bila ianya sudah muncul, agak sukar untuk dihilangkan, tapi dengan usaha yang berterusan, pasti boleh.


Di bawah ini saya senaraikan diantara cara yang boleh membantu dalam mengelakkan dan megurangkan selulit dari bermaharaja lela di tubuh kita.



  1. Kurangkan mengambil minuman beralkohol, berkafein dan makanan pedas kerana makanan dan minuman ini mengeluarkan toksin yang akan berkumpul di kelenjar lemak yang akan mengakibatkan munculnya selulit.
  2. Jika anda merokok, berhentilah dari tabiat ini kerana toksin dari rokok akan menyebabkan kapilari pembuluh darah tersumbat dan akan mengakibatkan kulit menjadi lemah dan berkedut.
  3. Minumlah air masak sekurang-kurangnya 8 gelas sehari dan minum secara berperingkat.  Ianya dpat membantu dalam pembuangan toksin dari tubuh dan dapat mengurankan kehadiran selulit.
  4. Lakukan senaman secara berkali iaitu dua atau tiga kali seminggu.  Ia dapat melancarkan peredaran darah dan membantu dalam membuang toksin dan lemak di dalam salur darah yang mana dapat membantu dalam menghilangkan selulit.
  5. Cuba elakkan dari tekanan perasaan (stress) kerana tekanan perasaan boleh menyebabkan otot tertekan sehingga menghalang kelenjar pembuangan toksin dari melakukan tugasnya.  Ia akan menyebabkan toksin terkumpul di dalam badan.
Apa tunggu lagi...berusahalah dari sekarang untuk mengelak dan mengurangkan selulit dari badan agar kulit anda nampak tegang dan cantik.

14 comments:

dea said...

:) hmmm..biasanya yg sibuk ngurusin selulit adalah mereka yg double.... (sbb selulit tumbuhnya di tempat2 tersembunyi yg hanya terlihat oleh mukhrim...) dan mereka yang menyukai keindahan diri.
Cik cempaka boleh tanya tak? Selulit itu berbahaya ke untuk kesehatan?
tq. salam maal hijriyah...damai selalu

Budak Hati said...

patut la dekat2 exam suar ak tak leh pakai..hehhe

little cart00n said...

aisey!
kena kurangkan makan pedas?
takleh ni..elie takleh makan tanpa ada rasa pedas!
macam mana nk ilangkan selulit?
wahahhaha

THE LEKAT LEKIT STORY said...

selulit?? Blom ada.. Sembelit pernah la kena.. apapun2 tips yg bagus untuk share

chacha said...

wow...gud n3...
maceh sbb share...
kena kurangkan kafein la mksudnya...huhu

hacimun said...

kwn sy banyak selulit!!haha

DyaNz said...

No4 n 5 tu macam susah sket nak buat..keja x tentu masa ni susah sket nk bersenam..dan stress mmg terjadi stiap hari..huhu

MiSs TOrA said...

bgus3 tora pn dah mula ada selulit =( thnx sharing diz hehe..

AiDa said...

kamO telah di tag...

check it out ya...

jom..rajin2 buat la ek..;)

http://hidayahaida.blogspot.com/2010/12/tag-banyak-tanya-betul.html

mOOn said...

macam ada selulit jugak.. tapi tak suka minum air.. senaman pun malas jugak.. huhu.. x de cara lain ke?? yang lagi mudah..

rossoneri said...

antara rajin atau x je buat nih ehehe

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

wah.....byk nye pantang! tq sharing...

Hidup Ini Adalah Kenyataan said...

alamak patut banyak sel.. kuat makan pedas.. camner nak tinggalkan pedas

kiz said...

try cuba test walaupun tak der selulit....huhuhu