Friday, 24 December 2010

Petua merawat kulit berjelaga


Kepada anda yang sering terdedah kepada pancaran matahari akan mendapati kulit berjelaga.  Disini saya ingin berkongsi cara untuk mengatasi masalah tersebut.  Mula-mula ambil sebiji kentang dan hiris nipis-nipis.  Lekapkan hirisan kentang itu pada keseluruhan kulit muka.  Insyaallah jika diamalkan sebanyak 3 kali seminggu, kesan jelaga akan berkurangan.  Disamping itu, ia juga akan merawat bekas-bekas parut kecil seperti parut bekas jerawat dan juga jika diletakkan di bahagian kantung mata, ia akan mengurangkan kesan menggelebeh kantung mata tersebut.  

22 comments:

Trx said...

seriously pernah dgr petua ni..from my nenek kalau x silap..but still guna pencuci muka gak..haha..
but tuan blog,byk petua ea...

Puan Nurussalwa said...

jd x ea?

hehe~

nk try, tp t bising pulak mak.. abes la kentang kat dapo tu..

hantu said...

betol ke ni? esh .. mesti kene try this petua la kan..

Shellya... Kami Gembira... said...

shellya suka makan kentang.. x sangka bleh buat masker muka.. nak cuba lar..

Maya said...

cam timun la plak efeknyer..thanks

Hajar said...

tq bagi petua..saya nak trylah..

Annisa said...

thanks..nak try..mata saya selalu bengkak -__-

aliza zeke said...

selalu dengar guna timun jew..
kentang pun ada kegunaan nye.
thanks kongsi info :)

Miss PIJAOSIX said...

good info..

balik kang nak cari kentang laa..tepek kat muke..hiii

eMMe said...

tak penah cuba kentang, sayang la kentang, wat makan pun sedap kan kak cempaka...hehehe...

Cik TeN10 said...

ermm..senang je kan?..nk try nk try!..thanks for the tip! (",)

AH7 said...

bgs ni,,,tq 4 info....boleh cube ni~~

misza said...

kentang banyak jenis. semua boleh ker???

suria lekatlekit said...

petua yg bagus.. nk try la letak kat mata.

anda di tag tau
http://duniamelekitku.blogspot.com/2010/12/kamilah-blogger-2011.html

cikcahya said...

petua bagus ni. nk try la ;)

sud@is said...

wau petua hebat terimakasih sharing

iris syuhada said...

nk try arr pasni sbb iris ader masalah kantung menggelebeh kat mate tu.... thnx sis 4 ur info :)

hazwani yusof said...

berjelaga tu apo? :D
wah nice infoo

Unknown said...

wah..
nice info..:)

toyolkiut said...

petua yg bagus..
tp malas nk buat la..
beli kentang buat bbuh dlm gulai je..
hehehe...

kiz said...

kulit berjelaga ni cam ner?? mcm kena jelaga pelita tu ke

Cempakamelati said...

Kulit berjelaga tu kulit hitam kena panas matahari, contoh pompuan yang pakai tudung, bahagian terdedah dan bahagian tertutup dengan tudung akan berlainan warna...cam tu la yang saya faham..kalau salah tolong betulkan. Dengan kata lain warna kulit tak sekata, cam tu la. Tang warna kulit yang lebih gelap tu la jelaga.