Monday, 22 November 2010

Hmmm dah lama tak makan buah kuinin





Korang kenal tak buah kuinin??? Ianya seakan mangga tapi mempunyai bau yang sangat wangi.  Aku dah lama tak makan kuinin ni...susah nak jumpa zaman sekarang ni.  Dulu kat kampung aku kat Batu 20 Kuang, jiran aku ada pokok kuinin besar..lebat buah dia...puas makan..sekarang tak de dah.

Ni lah nak cerita...ada dua budak India datang kat umah aku pagi tadi dalam kul 10.00.  Dia bawak 13 biji kuinin...dia nak jual sebiji 50 sen...aku kata semua RM5.00 dah la....dia setuju..

Apalagi , dapat jer buah tu aku terus kupas dan makan 2 orang ngan Ain...fuh sedap....

Peringatan tuk korang:  Buah kuinin ni jangan sesekali korang buat sambal belacan...nanti semua buah  ...untuk batch yang akan datang akan busuk berulat...oleh itu kasihanilah pemilik pokok tu ya!!

24 comments:

IEKAH MOKRI said...

erm sedapnyer....nak ckit

Cempakamelati said...

Kalau nak boleh ..ada lagi ni..baru makan 3 biji...tapi awak jauh...

Fiqah Alias said...

hai cempakamelati..hehe...fiqah br je makan kuinin tau...buat sambal..hehee..sedapnyer..(^_^)

aibaks said...

tul gak tuh.. da lama tak makan buah ni.. huhu..

nota kaki: aibaks folo kamoo cik chempaka..

umi.... said...

ooo jd buah jd berulat tu sebab org wat sambal ke?..x pernah dgr..ini kali pertama tau..

mabk.abubakar said...

Uiks.. mcm ngidam jerk.. hehehe..

akuanakpahang (AAP) said...

Salam.. hmmm..mmg best buah nei nak pulak yang baru masak macam mengkal sikit mmg best :)

Entri Terbaru "Serlahkan keayuan mu :)"

THE LEKAT LEKIT STORY said...

anda di tag. sila semak

http://lekatlekitgurl.blogspot.com/2010/11/contest-kids-baby-photo-contest.html

Scarlett O'hara said...

Nama buah ni bukan buah kuini ke? Kuinin tu nama ubat malaria rasanya.Kalau tak silaplah.

Cempakamelati said...

Entahlah Scarlett..emak saya sebut kuinin, saya ikut jer..he he

Information said...

saya baru tau kalo nih buah kuicin, sejenis buah apa ya?

misSbLurRy said...

buah nie yg bau kuat gile tue kan

Ain said...

sedapppnyaaaa, dah lama tak makan sebenarnya....

huhu...

geekz36 said...

tgh mkn mempelam, saje nyibok kat sini

nkara said...

oh yeke ke takleh buat sambal belacan? baru tauuuuu...
patut le susah skang nak carik kuinin..rupenye buah dah busukkk...huhu

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

yew ker? tak tahu pulak pasal belacan tue. tq bg info pasal nie..

Sephi Sephia said...

salam

saya tak pandai makan kuinin tapi bau dia memang wangi.

elza said...

salam... just nak tanya... saya ni pun dok Kuang.... Skrg rasanya kat kuang dah x der pokok kuinin tu.. mak saya pun pesan pasal jangan buat sambal belacan dengan kuinin ni...

Monalea said...

kuini kot ni. buat sambal sedap ni

i am S!L4H.. said...

lme x mkn kuinin...x de musim skg..ngeee

Melati Qistyna's Mummy said...

buah neh mmg settappp :P

RiSha4ever said...

cempakamelati.. kt kuang mana de pokok kuinin.. aparaa... yg ada kat umah nenek arr kat sg serai... ahaks...

Cempakamelati said...

Ada la dulu....kat Tanah Cik Shamsinar tu...on the way nak pegi masjid ikut jalan rumah Kak Midah..tapi pokok tu mati dah...tah tak de..cuba ingat balik...besar pokok dia..lebat buah dia.

Anonymous said...

Bukan buah kuinin le, buah kuini. Skrg pokok kuini kat belakang rumah sy sdg berbuah lebat n hampir masak. Mmg sdap tp sape2 ada gastrik jgn mkn byk sgt klu xnk merana. Hehe