Monday, 20 December 2010

Pokok Kantan - Hilangkan bau badan Dan Awet Muda

Bunga kantan biasanya digunakan untuk masakan terutamanya asam pedas dan laksa.  Adakah anda tahu bahawa dengan memakan bunga kantan juga boleh membuat kita awet muda.  Jadi sesiapa yang ingin kelihatan muda selalu bolehlah mengamalkan makan bunga kantan ni.  Pokoknya pula boleh menghilangkan bau badan.  Ia bagus untuk diamalkan oleh wanita lepas bersalin.  Caranya adalah, ambil beberapa batang pokok kantan segar, potong batangnya pendek-pendek dan ditumbuk hingga lumat.  Rebus hingga mendidih dan biarkannya sejuk.  Air rebusan tersebut bolehlah digunakan untuk mandi.  Insyaallah ia akan dapat menghilangkan bau badan yang kurang enak.

12 comments:

eMMe said...

saya makan bunga kantan...
sedap kan...hehehehe...

aqilah mohd ali said...

wow.. boley cuba ni.. HEHE.
lme la x view blog ni.. windu2..
hehhehhe
BW...

Nafisa81 said...

suka gak bunga kantan..tp kat johor ni payah nak jumpa...

Atika Natasha said...

suka sgt bunga kantan!letak dlm kari p0n s0dapp..

iKhRam said...

walaupun tak menggemari bunga kantan.. tp tak sangka bunga kantan ada kebaikkannya..
kini saya sedar dan saya tahu..

renjerkabloi said...

tgok je bunga kantan ni tringat dah laksa! sedapnye....

F&D Solution said...

Salam..Oh yeke...patutlah org makan laksa awet muda yer....Jom Singgah ke dagang2u...nak awet muda pun ada.

emymilia said...

bunga kantan tu mahal tau...sebatang seringgit kt pasar....:)

MrShah53 said...

ade jgk khasiatnye pkok ni eh...

MumMe said...

dah 2tahun lebih x jumpa bunga kantan...meleleh air liur mumme tingat bunga kantan

maya said...

hurm macam tak percaya pun ade...tapi maya tak minat sangat bunga kantan....owh teringat novel Qantan biru langit...

kiz said...

nasib baik belakang rumah ada tanam bunga kantan...senang nak buat laksa..huhu