Tuesday, 11 January 2011

Menghilangkan parut kudis

 Sesetengah dari kita dan kanak-kanak mudah terkena kudis akibat gigitan nyamuk.  Di sini saya ingin memberi tips yang amat mudah dilakukan dan boleh dilakukan oleh semua orang.

Untuk menghilangkan kesan kudis ini, semasa proses menanak nasi, ambil sedikit air nasi ketika masakan sedang mendidih.  Biarkan ia sebentar.  Apabila telah suam, sapukan pada kudis yang ada.  Lakukan setiap hari sehingga kesan kudis itu hilang.

17 comments:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

kiranya kesan parut blh gunakan cara ni la ekk

Cempakamelati said...

Petua ni dapat dari pembacaan..akak tak pernah cuba lagi. Anak akak pun alhamdulillah takde kudis, jadi takleh la nak buat ujikaji..he he

iris said...

ye ke??? parut hitam pown leh ilang gak ke???

BUNGA said...

tips yg bgs.. jimat duit bli ubat :)

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

betul kata BUNGA....lepas nie byk la kina dpt tips kat sini.

Muhaimin Mazlan said...

bgus cara ni...tp kalau parut biasa bleh hilang x??

contoh parut akibat kemalangan...(luka)

Cempakamelati said...

Muhaimin - kesan-kesan hitam dan parut sikit-sikit tu boleh hilang, Yang parut teruk tu tak pasti. Apakatan Muhaiman cuba dan ceritakan kesannya kat sini nanti.

tamanraudhah said...
This comment has been removed by a blog administrator.
tamanraudhah said...

try minyak morhabshi..

Beri Laluan
Nilai 1g Morhabshi sama dengan 1g EMAS. Benarkah?

syufea said...

assalamualaikum,nk tanye sikit bleh x kak .kat muka saya ada sedikit kudis .mcm mane nk hilang kn kudis di pipi saya kak...tolong berikan tips itu kat saya??

siti noor said...

jmpe doc kulit yg berdekatan. sbb doc lagi tau. takut2 klu rwat sndri makin teruk.

Cempakamelati said...

Betul tu siti noor....jumpa Doktor juga baik. Apa yang saya tulis ini adalah untuk menghilangkan parut kudis...salah satu cara alternatif yang diamalkan oleh orang Melayu.

Anonymous said...

Hmmm,sye pon nk tnye nie
cmner nak elangkan kudis kat kaki nie. .sudah bertahun2 tak elang lgi.

ika said...

assalamualaikum assalamualaikum sdihla di kaki sya penuh parut2 kdis lma mcam mna ye nk buat malu LA org lawn kaki cntek je trgin nk kaki cantek tnpa parut2 ni sumue items:'(

Shahrizah Ismail Nasaruddin said...

Ika...satu lagi cara nak hilangkan kesan hitam parut di kaki dan badan ialah dengan enggunakan scrub. Ia boleh membantu menanggalkan sel-sel kulit mati. Kesan hitam tu tak la boleh hilang sekali gus. Makan masa juga sebab lapisan kulit kita nipis. Sedikit demi sedikit kesan hitam tersebut akan beramsur pudar.

Anonymous said...

Hurm..malu nye rse..
Kudis kt muke,tangan n kaki sbb nyamuk punye psal..
Dri umur 8 tahun hingga laa skrang 16 tahun ..
Slalu kene hina smpai x bleh fokus study..
Hope petua2x nie dpt mmbantu..

Shahrizah Ismail Nasaruddin said...

Insyaallah. Semoga kesan-kesan parut tersebut boleh hilang. Kita berusaha...Allah yang menghilangkan.