Sunday 16 January 2011

Khasiat Susu Kambing

Kebanyakan dari kita lebih menyukai susu lembu berbanding susu kambing.  Kebanyakan susu untuk bayi dan kanak-kanak juga diperbuat dari susu lembu.  Namun begitu, tahukah anda bahawa susu kambing mengandungi khasiat yang lebih tinggi dari susu lembu?  Ia juga boleh diminum oleh semua golongan umur iaitu bayi baru dilahirkan, kanak-kanak dan juga orang dewasa. 



Keistimewaan susu kambing
  1. Susu yang ke dua terbaik selepas susu ibu kerana khasiat susu kambing hampir menyamai susu ibu.  Ia mengandungi khasiat yang lengkap untuk bayi anda iaitu ia mengandungi protein lemak, bahan mineral seperti kalsium, potasium, vitamin seperti vitamin A, B1, B2, B5 dan bahan imunisasi untuk tubuh manusia.
  2. Lebih mudah dihadam - ianya lebih mudah dihadam berbanding susu lembu.  Susu kambing hanya memerlukan masa 20 minit untuk dihadam berbanding susu lembu yang memerlukan masa dua jam untuk dihadam.
  3. Dapat mengatasi alergi terhadap susu lembu - ada kanak-kanak tidak boleh meminum susu lembu kerana alah dengan laktosa yang terdapat dalam susu lembu tersebut.  Kebanyakan para ibu bapa menukar kepada susu formula yang berasaskan kacang soya.  Sebenarnya mereka juga boleh menggunakan susu formula berasaskan susu kambing kerana ia ternyata lebih berkhasiat berbanding susu berasaskan kacang soya.    
  4. Baik untuk pesakit asma - kanak-kanak dan orang dewasa yang menghidap asma adalah digalakkan untuk meminum susu kambing kerana ia mampu menguatkan sistem imunisasi paru-paru.
  5. Dapat mengubati demam kuning - Susu kambing mengandungi antibodi yang boleh digunakan untuk merawat pelbagai jenis penyakit.  Ia juga sesuai untuk diberikan kepada bayi yang mengalami demam kuning  kerana ia ternyata berkesan untuk mengubatinya dan ia juga turut diperakui oleh pakar kesihatan.
  6. Kandungan protein dan kalsium yang terkandung dalam susu kambing adalah 2.1 kali ganda dari susu lembu dan kandungan vitaminnya pula adalah 3.8 kaliganda melebihi susu lembu.

7 comments:

tengkuzimy said...

susu kmbing memang sunnah nabi jgk n bagus tuk kesihatan

AzianKhalil said...

budak kecik demam kuning minum susu kambing cepat turun kuningnya

Cik SHiNJU said...

Erm..mgkin susu lembu lebih popular sbb terlebih dahulu dikomersialkan.. Produk susu lembu pun banyak berbanding susu kambing...

Unknown said...

saya tak pernah minum susu kambing sbb baunya. tapi kalau mandian susu kambing setiap hari saya guna utk melembapkan kulit ;)

toyolkiut said...

feberet TK ni..
tp mahal 3-4 kali ganda dr harga susu lembu.. tu yg jarang2 minum tu..
sdap..

sabree hussin said...

susu kambing keluar HR marketing tu sedap

BUNGA BIRU said...


Radang Paru-paru Copd.

Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring