Thursday, 27 January 2011

Berlari atau berjogging - mana lebih berkesan


Biasannya kita digalakkan berjogging untuk menurunkan berat badan.  Adakah anda tahu, sebenarnya walaupun anda berjogging setiap hari, berat badan anda masih tidak berubah kerana berjogging adalah untuk mempromosikan gaya hidup sihat. Jika berjogging, anda memerlukan masa tiga jam sehari tiap-tiap hari untuk melihat kesan penurunan berat badan. 

Sebenarnya berlari pantas adalah cara yang lebih berkesan untuk melihat perubahan berat badan dengan lebih cepat.  Apa yang anda perlu lakukan adalah melakukan berlari laju selama 15 ke 20 minit.  Jika tidak dapat berlari di balapan iaitu di taman-taman atau di padang larian, anda boleh juga melakukannya dirumah.  Caranya adalah berlari pantas selama 60 saat dan berehat 20 saat.  Lakukan antara 8 ke 10 set setiap hari.  Cuba anda lakukan ini dan lihat kesannya.  

Apa kata anda memulakannya hari ini dan kita lihat kesannya.  Berapakah berat badan yang anda berjaya kurangkan dalam masa 30 hari dengan melakukan kaedah berlari pantas ini??!!!

8 comments:

BUNGA said...

Biasanya saya main keja2 dgn anak2 jer. itu pun dh semput.. hehe

Cik TeN10 said...

ok2..sy akan start berlari laju ats katil mlm nih..hehehe

kakchik@ella said...

kakchik beraerobik je cempaka. tu je yg terdaya. hihi ..

nelly said...

wah ..
nice info !
=)

MataHati @ MH said...

pagi2 saya berlari tepi sawah padi jer... bila dah lama tak buat senamam ni, tak sampai 10 minit dah semput

yott said...

slalunya sy jogging..
tp kalau x larat...sy wat briskwalk jer keliling tasik

aliza said...

oowhhh..lari pantas ea..dlu cikgu saya cakap lagi bagus kalau jalan pantas sbb kalau kite dah biase jogging then x buat nnt berat bdn akan naik mendadak.

qieranna said...

jom kita lari!!!!1