Wednesday, 16 February 2011

Khasiat tembikai susu - ideal untuk diet

Khasiat tembikai susu :
  1. Mengandungi potassium.  Pottasium mampu mengekalkan paras darah yang sihat dalam tubuh.
  2. Bebas lemak, bebas kolesterol dan rendah sodium.  Ciri-ciri ini dapat membantu mencegah penyakit kardiovaskular, tekanan darah tinggi, diabetes dan kanser.
  3. Kandungan air yang banyak di dalam tembikai susu mampu membantu melembabkan kulit  dan membuatkan individu bertenaga walaupun di dalam cuaca panas.
  4. Mengandungi vitamin C yang tinggi.  Kandungan vitamin C ini dapat membantu mencantikkan kulit dan menyihatkannya.  Ia juga mampu melindungi diri individu daripada serangan penyakit.
  5. Ia mengandungi provitamin A, zink dan enzim-enzim penghadaman yang berkualiti.  

11 comments:

kakchik@ella said...

Wah .. bagus tip ni cempaka.elok utk org2 yg nak diet. hihi ..

nelly said...

nice tips .
mesti cuba .
berat dah naik !:D

micky eyqa said...

waaa... bgus tips nie.. bru tahu

TheChekJah said...

ni yang jah rasa macam nak bawak buah tembikai kulu kilir ni... pastu letak atas pala... nanti orang ingat jah jual tembikai susu lak.. hehe... btw... nice info... tembikai ooo tembikai...

yahaya said...

suka makan tapi tak tau pula khasiatnya.nice info

AH7 said...

best2...setuju sgt...

KELI OH KELI said...

seperti biasa...info yang bermanfaat dari kamu...best!oh tembikai susu....sedap!

ibuintan said...

nasib baik suka makan buah ni.. sedap dan berkhasiat

Sharifah nor said...

tak suka makan tembikai susu....kalau tembikai biasa tu..ok jgk lah...

toyolkiut said...

feberet TK ni..
suka sangat..

aliza said...

wahh..banyak jugak khasiat nye.sebelum nie tak tahu pun..hehe