Sunday, 6 February 2011

Khasiat biji selasih

Biji selasih iaitu biji-biji kecil yang kelihatan seperti telur katak sering dicampurkan ke dalam minuman sejuk terutamanya laici kang dan juga beberapa minuman sejuk yang lain.  Adakah anda tahu, biji selasih sebenarnya juga mempunyai pelbagai khasiat untuk tubuh badan manusia.  Di antara khasiatnya adalah:

  1. Dapat mengurangkan panas badan.
  2. Ia berkhasiat untuk menguatkan organ hati.
  3. Merawat insomnia (penyakit susah untuk tidur).
  4. Menenangkah fikiran yang secara tidak langsung dapat mengurangkan keadaan gelisah dan gagap.
  5. Dapat membantu mengatasi masalah gangguan pencernaan seperti sembelit.
  6. Dapat mengurangkan masalah sakit kepala, sakit gigi dan sakit perut.
  7. Bagi wanita, zat cineole dan tannin yang terkandung dalam biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan cairan berlebihan pada vagina.

14 comments:

Cik TeN10 said...

suka minum air sirap cmpur biji celasih!...tringat msa bulan puasa..mmg selalu lah mnum..

AH7 said...

lai chi kang 1..

toyolkiut said...

oh ye ke..
baru Tk tau..
suka minum biji selasih ni..
tp..
cmne rupa pokoknye ye..

Admin said...

gua suka minum air sirap dengan biji selasih.. heehe :P

aliza said...

terliur tgk gambar tuu..
rupenye bagos tuk percernaan jgak ea..
laenkali kuar leh oder ar.hehe

Siti Hajar Masri said...

lps ni buat air campur ngan selasih..bagus utk kesihatan..

~ PIJA ~ said...

terliur plak tgk laichikang.....:)

KELI OH KELI said...

selalu makan ja..x pernah tahu pulak khasiatnya...tq 4 sharing such a good info...

nelly said...

nelly susah nak tidur .thank bagi tahu .
=)

S..U..D..@..I..S said...

wau sdap lichikang tu...mesti byk biji selasih

NISA KHAIRI said...

masa demam panas mak suka buat sirap selasih bg saya minum..tp memang baguslah..sbb sojuk je badan ase..panas pun cepat kebah..hehe

Nafisa81 said...

kecik2 dulu tak suka betul kalau kena buka puasa dgn sirap selasih...geli cam telur katak...siap tapis semula dalam gelas lain sbb taknak minum selasih

♥cik cahya♥ said...

suka minum dengn biji selasih. tp slalu ada time puasa jew klu area rumah sy. huhu

Anonymous said...

tak sangka ada khasiat minum air laici kang. nak try lah kat pasar malam.heheeee...