Sunday, 20 February 2011

Ciku - penawar bawasir

Secara tradisional, buah ciku telah dikenal pasti amat mujarab untuk merawat masalah bawasir (buasir).  Caranya adalah dengan mengambil buah ciku yang belum cukup tua, ditumbuk dan dicampur dengan sedikit air panas dan garam. Minumlah bahan-bahan ini setiap hari sebelum sarapan. 

Selain untuk merawat bawasir, buah ciku juga mengandungi kandungan fiber yang tinggi yang amat mujarab untuk mengatasi masalah sembelit.  Sering memakan buah ciku juga dipercayai  dapat mengurangkan risiko untuk menghadapi kencing manis, darah tinggi dan kanser.  Disamping itu, ciku juga kaya dengan gula bebas, vitamin C dan bahan mineral terutamanya kalsium.

8 comments:

eMMe said...

betul ke sis, boleh la makan ciku hari2...i like ciku...tQ petua ini...

kiz said...

tq 4 share..leh rekemen kat member ni..huhu

AH7 said...

sedapnye ciku..dh lame xmkn ciku

shark said...

lama sungguh x makan buah ciku nie..
xtau lak ada khasiat..
ingt knyangkan prut jew:)

ibuintan said...

terbau keharuman ciku... suka sangat tapi susah nak dapat sekarang

tq for infonya

aliza said...

oowhh..dulu suke makan buah ciku nie..tapi sekarang dah kureng.hehe

nisa said...

ciku ni sedap, manis je..xde buasir pun tetap mkn..hehe

toyolkiut said...

sangatttt suka buah ni..
tp harga mahal sangat la, hampir singgit sebijik..