Monday 30 May 2011

Rawatan dan fungsi berpantang selepas bersalin - Berurut dan mandian dedaun


Mandian dari dedaun dan  herba


Semasa dalam pantang, elakkan mandi terlalu kerap. Elakkan juga dari mandi air sejuk.  Sebaiknya mandi menggunakan air rebusan dedaun dan herba.  Antara daun yang boleh digunakan di dalam ramuan mandian tersebut adalah daun kunyit terus, daun legundi, daun secerek, daun pandan, daun lengkuas, daun serai wangi, daun pisang kelat, daun capa, daun inai, daun mengkudu dan rempah halba.

Mandian dari daun-daun tersebut dapat mengeluarkan angin dalam badan, mengendurkan otot yang tegang semasa proses bersalin, menghaluskan kulit dan juga dapat membantu untuk awet muda.

Berurut

Berurut adalah salah satu rawatan lepas bersalin yang amat penting.  Ia bertujuan untuk melancarkan pengeluaran darah nifas dan kekotoran, memulihkan kesegaran badan, melancarkan peredaran darah , membuang angin, membetulkan urat serta memperkemaskan bahagian perut.

Jika ingin mandi lepas berurut, hendaklah berehat dahulu sekitar 30 hingga 1 jam sebelum mandi untuk memberi ruang keadaan badan dan kulit kembali tenang selepas berurut.

Berurut ini sebaik-baiknya dilakukan selepas seminggu bersalin selama tiga hari berturut-turut.  Sebaiknya dilakukan di sebelah pagi.  Berurut pada waktu-waktu lain juga tak menjadi masalah.  Pastikan ianya dilakukan oleh bidan atau tukang urut berpengalaman untuk mengelakkan dari perkara tidak diingini berlaku.



Bersambung di artikel seterusnya.





4 comments:

genuine1224 said...

best bila mandi ngan daun2 herba tu, pastu berurut pulak..segar badan rasa

genuine1224 said...

best bila mandi ngan daun2 herba tu, pastu berurut pulak..segar badan rasa

AzianKhalil said...

pantang kat pahang abah akan sediakan semua daun2 tu..tapi kalau kat umah mertua kat johor ni...diorang tak biasa mandi air daun2 tu..

Anonymous said...

Lagi best kalau ada yang tolong sediakan...