Friday 27 May 2011

Rawatan dan fungsi berpantang selepas bersalin - Bertungku

Berpantang selepas bersalin adalah satu proses pemulihan yang amat penting bagi wanita yang baru melahirkan anak.  Masyarakat Melayu biasa mengamalkan berpantang samada 44 hari atau 100 hari.  Rawatan pemulihan yang biasa dilakukan semasa berpantang yang sering diamalkan oleh masyarakat Melayu sejak turun temurun adalah seperti bertungku, berurut, bertangas, mandi air daun kayu herba, berpilis, memakai bengkung, minum air akar kayu dan jamu serta berpantang dari segi makan dan minum.  Dibawah ini saya sertakan fungsi dan kelebihan proses-proses berpantang tersebut.

Bertungku
  • Bertungku mampu menghangatkan badan si ibu, membuang angin, mengecutkan urat yang kembang selepas bersalin di samping memperbetulkan serta melancarkan perjalanan darah.  Biasanya darah nifas mengalir lebih lancar selepas bertungku.
  • Amalan ini boleh diteruskan hingga habis tempoh berpantang.  Kesan panas pada tungku mampu merawat bahagian badan semasa proses bertungku.
  • Proses bertungku dilakukan sambil berbaring dan tungku ditekan perlahan-lahan pada sekitar pangkal peha, berhampiran ari-ari/bawah pusat, diatas perut (bawah buah dada) serta tumit.
  • Balutkan tungku dengan daun herba seperti mengkudu atau daun sirih untuk kesan yang lebih baik.
Bersambung di artikel akan datang

1 comment:

anna said...

rawatan ni memang berkesan ..mak kita yang buatkan :)