Saturday 27 November 2010

Jual-beli tokek--satu hal yang sangat serious--jangan buat main

Gambar hiasan

Hari ini aku nak kongsi ngan korang semua pasal aktiviti penjualan tokek ni.  Bila aku tau cerita ni, cam tak percaya lak.  Jual beli tokek ni rupanya disertai dengan saintis, bodyguard, kereta-kereta mewah yang mengiringi pembeli, dan orang-orang yang terlibat dengan urusan jual beli tokek ni.  Dia bukan macam kita jual ikan ke atau jual kucing ke..

Aku cam tak percaya....situasinya cam cerita-cerita Inggeris, bila sesuatu benda penting dihantar dari satu tempat ke satu tempat, perlu ada pengiring, bodyguard yang bersenjata dan lain-lain..korang faham kan!!!


Proses jual-beli tokek ni cam tu juga...apabila dah ada penjual dan pembeli, pembeli akan menghantar wakil (wakil pembeli A) bersama saintis dan beberapa orang bodyguard untuk memastikan bahwa tokek yang hendak dijual betul-betul ada dan memenuhi criteria seperti yang dijanjikan.  Apabila semua telah dipastikan betul, pembeli A akan memberitahu wakil pembeli B datang membawa duit. Selepas itu barulah wakil yang membawa duit tu datang.

Rupa-rupanya urusan jual beli tokek ni dijalankan secara tunai.  So...kalau harga tokek tu RM400,000 maka sebanyak itulah wang tunai akan dibawa di dalam karung-karung duit...fuh dasat.  Kereta-kereta yang membawa duit ini diiringai beberapa kereta pengiring yang memuatkan bodyguard bersenjata.


Cam tak percayakan....macam dalam filem....
Jadi kalau korang ada tokek yang nak dijual...kene beritau dengan tepat berat tokek tu, jangan tipu..sebab diorang yang berurusan ni semuannya serious, sebab urusan jual-beli tokek ni perkasa serious..bukan perkara main-main..nak main-main baik korang buat business lain.  Kalau nak jual, jangan tak jadi, jangan lah masa pembeli sampai korang lari lak sebab korang menipu...


Ok tu jer ..saja berkongsi pengatahuan yang baru bagi saya.

8 comments:

wonwon said...

emm..gitu yea...
tokek banyakan di pohon2

wah bisa bisnis uga nie.hehhee.makasih infonya
saya tunggu kunjungannya di blog saya di http://uliearieph.blogspot.com

AzianKhalil said...

uishh...camtu sekali...?

MIMIE AIZA said...

erkk kenapa mcm tu sekali eh

Cempakamelati said...

Sebab diorang bawak duit dalam tunai...tak pakai cek...duit Malaysia note terbesar RM100. bayangkan lah kalau bawak duit RM400,000..berapa banyak tu..kalau RM1juta??? bayangkan berapa guni. Diorang takut jugak kena rompak.

Mohamad Termizi said...

wah tak sangke cicak ni VIP gak ek..

tp blum confirm lagi tokek ni leh cure HIV..

dorang still buat kajian

yott said...

tokek ni sdg hangat di pasaran..

Unknown said...

Salam malam minggu to all bloggers! have a nice weekend..

Sarmila Sahak said...

Serius sgt proses dia... silap2 SCAM jer... huhuhu