Ahad, 6 Mac 2011

Khasiat daun kesum

Daun kesum memang tidak asing dikalangan masyarakat Melayu.  Ia sering dicampurkan kedalam laksa dan masakan asam pedas.  Selain mengenakkan makanan, adakah anda tahu bahawa ia mengandungi banyak khasiat.  Diantara khasiatnya adalah :

1.  Air rebusan daun kesum jika diminum dengan teratur, mampu mambantu memulihkan masalah makanan tidak hadam di dalam perut.  Ia juga baik diamalkan oleh wanita yang baru melahirkan anak.



2.  Air dari daun kesum yang ditumbuk jika disapukan di kepala,  mampu mengatasi masalah kelemumur.

3.  Daun kesum kaya dengan beta kerotina, vitamin A, vitamin C dan bahan galian seperti kalsium, kalium dna fosforus.

4.  Sifat semulajadinya yang beraroma boleh digunakan untuk menghasilkan pati minyak yang dipercayai berpotensi tinggi dalam industri wangian dan perisa.

12 ulasan:

AH7 berkata...

banyak khasiatnye er...

anda di tag

http://aizuddinhanis7.blogspot.com/2011/03/sampai-hati-ieyla-buat-ah7-macam-ni.html

TheChekJah berkata...

kalau kat ibu mengandung tu, apa khasiatnya? nanti boleh jah gtw mak jah..

toyolkiut berkata...

oooo..
kt umah ni, daun kesum bubuh dlm masak ikan asam pedas je..

ibuintan berkata...

mask asam letak daun kesum memang sedap dan baunya wangi

aliza berkata...

rumah kita kalau masak asam pedas mmg guna daun kesum nie..rupenya banyak gak khasiat nye erk :)

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. berkata...

wahhh...byk tul khasiat kan? ALLAH mencipta sesuatu itu pasti ada sebab kan?

~ PIJA ~ berkata...

mmg sedapbuh dalam masak asam pedas....pergh..!!

aleen aiden berkata...

wah,banyak yg baru tau nih.hu3

S..U..D..@..I..S berkata...

daun kesom tau buat asam pedas saja
byk khasitnya....

zu samad berkata...

daun kesum,i buat ulam,cicah budu je

CremeBrulee berkata...

just nak share. daun kesum ni sgt sedap letak dlm gulai daging. org kelantan panggil gulai daging darat.

Cempakamelati berkata...

CremeBrulee - hmm..baru tau daun kesum pun boleh letak dalam gulai daging. Boleh cuba ni..Terima kasih pasal info baru ni.