Friday 11 March 2011

Bebas denggi dengan tanaman pengusir nyamuk

Untuk menghalau nyamuk, kebanyakan dari kita menggunakan penyembur nyamuk.  Ia hanya bersifat sementara kerana apabila kesan dari penyembur nyamuk itu habis, masalah nyamuk akan kembali menghantui diri.  Oleh itu disini saya ingin berkongsi dengan anda cara menghalau nyamuk cara berterusan dan lebih alami dan baik untuk kesihatan dan ketenangan fikiran.

Ada beberapa jenis tumbuhan yang anda boleh tanam di persekitaran rumah anda.  Antara tanaman itu adalah :

1.  Geranium
Geranium atau nama latinnya Pelargonium Citrosa biasanya ditanam di luar rumah.  Ia tumbuh merumpun dan mengandungi zat Citronella yang mengeluarkan bauan apabila ditiup angin.  Bauan inilah yang membuatkan nyamuk-nyamuk mneghindari rumah anda.




2.  Lavender
Bunga lavender bewarna ungu dan kecil-kecil dan berpenampilan menarik. Ianya mempunyai aroma yang sungguh harum dan menenangkan jiwa.  Ia mengandungi linalool yang berfungsi untuk menghalau nyamuk.  Oleh itu gosokkanlah anggota badan anda untuk mengelakkan gigitan nyamuk.


3.  Serai wangi
Serai wangi mengandungi zat sitronelal.  Zat sitronelal ini merupakan racun yang berbahaya kepada nyamuk yang mempunyai kesan yang berupaya mengurangkan cairan dalam tubuh nyamuk dan menyebabkan kematian akibat kehilangan cairan secara berterusan. 

4.  Zodia
Minyak yang disuling dari daun zodia mengandungi 46 peratus linalol iaitu cairan pengusir nyamuk.  Jika pokok zodia diletakkan di kawasan laluan angin atau berdekatan dengan kipas angin, tanaman ini akan mengeluarkan bauan yang harum hasil dari pergesesan daun-daunnya yang boleh menghalau nyamuk.  Tapi anda harus mengelakkan dari meletakkan tanaman ini di ruang yang sempit dengan udara yang terhad kerana ia boleh menyebabkan manusia mabuk dan pening. 

7 comments:

aliza zeke said...

bunga lavender tuu cantik..hehe

AH7 said...

ske bau lavender..hehhe

toyolkiut said...

kt umah TK berlambak pohon serai wangi..
tapi..
nyamuk banyakkkk jugak..
hehe..
kena tido dlm kelambu..

Tokma Adam said...

mtak kongsi n simpan dalam blog boleh

Marza said...

nak share jugak bleh...

Cempakamelati said...

Boleh Marza. Semoga memberi manfaat kepada semua.

Cempakamelati said...

Boleh Tokma Adam. Pengetahuan berguna...semoga memberi manfaat kepada semua.